Amway business v ČR – Jak nakopnout recruiting?

Jistě si velká část z nás vzpomene na 90. léta a tehdejší všeobecnou naivitu a optimismus. Mnozí, stejně jako já, si také určitě vzpomenou na podivně zapálené dámy a pány, kteří se najednou začali objevovat a nabízet různé velmi drahé produkty a samozřejmě také možnost pracovat americký amway business, který dělá z lidí milionáře. Je přece z té Ameriky!
Náš tehdejší rodinný přítel se tehdy velmi změnil. Šikovný ženatý řemeslník a sportovec během velmi krátké doby opustil práci a začal trollovat všechny okolo s Amway. Hovořil také o Mercedesech, bohatství… Znáte to.
Během několika měsíců jsme se s ním přestali stýkat, stejně jako většina ostatních přátel, nakonec i včetně jeho manželky, která se s ním rozvedla. Před bankrotem ho zachránilo jen to, že se znovu vrátil do zaměstnání.
Byla to divoká doba, internet byl v plenkách a lidé neskutečně naivní a neinformovaní. Byla to bezpochyby nejlepší doba pro verbování do Amway.

A jak to vypadá dnes?
Stačí si projít videa bývalého brněnského Amwayáka, kde hovoří o desítkách schůzek a desítkách odmítnutí. Lidé prozřeli a tuší, že „nejlepší podnikatelská příležitost na světě“ vypadá jinak. To naznačuje i nedávný text na aktuálně.cz (nová stránka), kdy podle českých úřadů lidé nejvíc nestojí o pozice obchodních zástupců a jeden z oslovených tvrdí, že by nikdy nechtěl dělat Amway business nebo Partners. Musí být jistě velmi frustrující, když oslovený prospekt odmítne „nejlepší podnikatelskou možnost na světě“ s tím, že dá raději přednost stupínku na zadní straně oranžového kuka vozu…
Taková pověst samozřejmě žádnému businessu nevyhovuje a proto se lidé z Amway se rozhodli zjednat nápravu a na pomoc si po vzoru mnoha jiných firem a úřadů přizvali PR agenturu (nová stránka).
Krátce na to, cca. začátkem dubna 2014 se zčista jasna a podle slov Amwayáků samozřejmě zcela náhodně (jak jinak, že?), objevily na českém internetu dvě nové stránky pojednávající amway businessu. Jedná se o stránku amway-fakta.cz a amway-nazory.cz.
Co se zde dozvíme? No přece jak je podnikání v Amway super a jak lidé sami chtějí kupovat produkty Amway. Navíc komentáře pod články působí zcela jinak, než v běžné diskuzi o Amway. Scénář je jednoduchý, objeví se mírný pochybovač s dotazem, na který mu odpoví zástup anonymních uživatelů s tím, jak se výrobky Amway dobře prodávají a jak je to super byznys, načež pochybovač také uzná, že je to asi super byznys.
Nic moc dalšího se ale bohužel nedovíme, protože kritické názory jsou cenzurovány, případně upravovány nebo dokonce použity jako základ dalšího PR článku.
Nakonec na tom ještě není nic tak špatného, když si nějaká společnost vytvoří své stránky, na kterých sama o sobě píše pozitivně a snaží se na ně dávat odkazy do všech možných i nemožných diskusí o MLM. Běžná PR praxe.
Co je však daleko horší je to, co se aktuálně odehrává na české Wikipedii, tedy podle průzkumů především pro mladé lidi velmi důvěryhodném zdroji informací. Obsah článku byl kontrolován dnem i nocí a wikipedista, který chtěl článek doplnit o překlad textu z anglické Wikipedie, neuspěl. Na anglické Wikipedie, stejně jako na ruské, německé, polské… se totiž o amway businessu nepíše zrovna pozitivně, na rozdíl od české stránky. Nicméně vyvážit informace, tedy v rámci pravidel Wikipedie doplnit článek o pro i proti, se bohužel nepovedlo, protože překlady textů kritické k businessu byly během několika málo minut z větší části smazány a doplněny o zaručeně objektivní názory lidí, kteří jsou s Amway různými způsoby spojeni. Dnes už je stránka zablokovaná pro editace a zřejmě se čeká na to, jak se rozhodnou zkušení wikipedisté se stránkou naložit.
Pro ty, kteří umí cizí jazyky tedy doporučuji, aby si případně informace o amway businessu hledali na zahraničních variacích wikipedie, protože tam je daleko větší pravděpodobnost, že najdou informace jak pozitivní, tak negativní. A ty, kterým stejně jako mě, vadí manipulace, cenzura a zneužívání dosud poměrně důvěryhodného informačního zdroje ke korporátním PR aktivitám, prosím o to, aby se registrovali na wikipedii, pročetli si diskuzi ke článku a případně do ní přispěli svým názorem, protože tamní diskuzi opanovaly různé většinou nově založené a zřejmě i fiktivní profily s nicky jako CrownAmbassador, kteří teď tlačí na běžné wikipedisty, aby stránka o Amway zůstala zakonzervována v této, tedy značně neobjektivní, podobě.

Autor přípěvku: Návštěvník této stránky

7 Responses to Amway business v ČR – Jak nakopnout recruiting?

  1. No jo, v 90. letech v tom lítala snad víc než půlka republiky. V současnosti je to už pasé. I když právě dneska jsem byl kontaktován bývalím spolužákem z vysoký, kterýho jsem roky neviděl. Tak zjišťuju informace. Pokud bude nabízet amway, tak mu snad dám pár facek.

  2. Amway jsem aktivně dělala asi půl roku. Vyložila jsem marketingový plán mnoha lidem (více než 100) a udělala jsem si akorát nepřátele. Musím konstatovat, že Amway nemají lidi rádi. Těžko někoho do toho seženete. Vnucování lidem málokomu sedí. Navíc jsem díky Amway přišla o všechny kamarádky. Co se týče meetingů a seminářů, tak musím potvrdit co se píše všude na intentetu – je to vymývání mozků a vydělávají na tom ti vysoce postavení a Amwayáci z Ameriky.

    • Aura: Na stránkách Amway-fakta Vám ale vysvětlí, že jste vlastně jen málo pracovala, protože kdo v Amway pracuje, ten úspěchu dosáhne!

      A teď vážně… Je to tak, jak píšete. Ti lidé si to ve vlastní zaslepenosti neuvědomují, ale podle čísel českého Amway jsou vlastně všichni velmi líní. Nedávno Amway oslavil 20 let působení v ČR a samozřejmě se nezapomnělo zmínit, že obrat Amway za rok 2013 v ČR byl 325 milionů Kč. Problém ale je, že v roce 2006 měl Amway obrat ještě o nějaký ten milion vyšší a už měli být podle tehdejších plánů dávno za půl miliardou ročně. Navíc i nabídka produktů je proti roku 2006 podstatně širší, přesto obrat neroste, vlastně spíš stagnuje a v pokud bychom započetli vliv inflace a další externality, tak vlastně klesá…

      Vtipné také je, že když už se většině z nich nedaří prodávat a náborovat, tak sami sebe označí za samozásobitele, kteří vlastně po žádném byznysu netouží.

      Je to jakási zvláštní schizofrenie. Na jedné straně lákat lidi na skvělou podnikatelskou příležitost, nebo alespoň na přivýdělek prodejem produktů a když to nejde (což je logické), tak nikdo nepřizná neúspěch, ale najednou se vlastně jen samozásobí… 😀

  3. S amway jsem se setkala asi před 6 lety. Má tehdejší kolegyně používala parfém od této společnosti a já jí prosila, jestli by mi ho mohla taky koupit. Odmítla s tím, že mi nejdříve o podnikání v téhle firmě něco řekne u kávy. I když jsem neměla nejmenší zájem se tohohle podnikání pustit, nakonec jsem svolila alespoň k tomu, že se zúčastním jednoho semináře (zdarma). No, co k tomu říci – fotky plachetnic a aut za desítky milionů (alá Wlk z wall street) a přednášející fanatik (myslím, že diamant).

    Celý seminář mi připadal při nejmenším úsměvný. Ale „klobouk dolu“ – zmanipulovat některé jedince opravdu dokážou.
    Teď jsem našla stránky společnosti amway, kde jsem dohledala i můj zamilovaný parfém a doufala jsem, že bude možné si ho objednat. Bohužel – registrace nutná a produkt by mi doručil „vlastník podnikání“, se kterým bych se musela sejít zase u kávy a opět si vyslechnout stejné bláboly jako kdysi. Asi se nikdy této nádherné vůně nedočkám 🙁

  4. Christin:

    Amwayákům jde především o to, dovést do systému co nejvíce lidí. Je jim úplně jedno o jaké lidi jde. Amwayáci se řídí se tím, co jim radí na motivačních seminářích, nahrávkách. Významný Amwayák Romann Hassmann v nahrávce jasně říká:

    „Na seznam si napište lidi… máme 3 kritéria: 1/ museji dejchat. 2/ museji mít zprávnou tělesnou teplotu, něco mezi 36-37 stupni. 3/ musíte vy ochotni s nima spolupracovat“

    „Pište si na seznam svoje spolužáky ze základní školy, ze střední školy, svoje spolupracovníky z prvního zaměstnání, z druhýho zaměstnání, i z patnáctýho zaměstnání. Pište si tam svoji první holku, svoji devatenáctou holku, pište si tam sousedy, napište si tam třeba i někdo tchýni, rodinu… Pro seznam máme takovouhle pomůcku – tady to jste vy a tady je vaše rodina… takže napíšete okruh vaší rodiny… potom je tady okruh vašich známejch, známejch je víc než rodiny. Zpravidla to tak bývá, že víc lidí znáte, a všichni co znáte, nejsou ve vaší rodině. A potom je tady ještě další okruh lidí, a těm mi říkáme, že to jsou neznámé lidi – těch je nejvíc. I vy máte asi víc neznámejch lidí, než známejch. Na seznam píšete rodinu a známé. A jsou tam ještě některý lidi, který vy znáte, ale oni vás neznaj, anebo ještě neznáte jejich jméno, např. pošťačka. Já se vždycky ptám: Máš na seznamu pošťačku? No já nevim, jak se jmenuje…“

    Co se týče zboží Amway, tak to je pro některé Amwayáky druhořadé. Jde jim především o verbování nových lidí. Roman Čížek v amway nahrávce tvrdí:

    „Pokud někdo uvidí tento byznys jako napojování lidí na internetovou stránku, nabízí prodej drogerie, no pak se mu nemůžou splnit žádný velký sny. Ale v momentě, kdy člověk začne vidět tento byznys jako budování bohatství na základě budovaní budovatelů podnikání, tak nemá problém, že by chtěl mít barák 30+5. Pak nemá problém představit si, že bude mít garáž na 7, 8 aut. A bude to výběr jednoho vedle druhýho – Maserati, Lamborghini, Jaguar… A když mu někdo řekne: Proč máš 7 aut? Tak on řekne: Na každej den jedno 🙂 Proč máš na každý den jiný auto? To je materialistický svinstvo. Tak ten člověk mu řekne: Víš proč mám na každej den jiný auto? Protože můžu! V takové chvíli, kdy tento byznys začnete vidět jako budování bohatství na základě budovaní budovatelů podnikání, tak toto všechno začne bejt… mnohem větší smysl to dávat. V momentě, kdy to člověk vidí jako prodej drogerie, tak to je blbnutí hlavy, zbytečný!“

  5. Tak už i zablokování editace na wikipedii (která je značně objektivní a vzhledem k svobodnému přístupu i velmi věruhodná). Tak to je teda sekta distributorů aktivní. Anglicky umí většina a kdo ne – existuje google translator. Avšak česká Amway sekta by se mohl pustit do cizo-jazdyčné wiki (EN, DE? FR, SP …). Asi doporučuju ruskou, rusky čeští AM booti (distributoři) neumí.

  6. ivana chadimová

    ráda bych se zaregistrovala pod ramana hassmanna

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *