Antipyramidový test a Amway

Dr. Jon Taylor, jeden z členů organizace na ochranu spotřebitelů Pyramidschemealert.org, se zabývá MLM/pyramidovými hrami již přes 20 let. Za tu dobu nashromáždil ohromné množství dat – byl v kontaktu s více než třemi sty daňovými poradci a dostal se tak k datům z daňových přiznání více než jednoho milionu členů různých MLM. Nezjistil nic, co by se nedalo očekávat – úzká skupinka nejvýše postavených má milionové příjmy a zbylých cca 99,7% na své účasti v MLM prodělává.

Na základě svého zkoumání si všiml typických vlastností MLM/pyramidových firem, ze kterých vytvořil poměrně jednoduchý test, který může použít úplně každý k tomu, aby posoudil, jestli je jemu nabízená podnikatelská příležitost skutečnou příležitostí v přímém prodeji, nebo jen další pyramidovou hrou. Takto prověřil na 600 MLM společností s alarmujícími výsledky. Dle jeho testu firma Amway v USA neprošla testem ve čtyřech z pěti bodů. V USA je ale legislativa podstatně přísnější než u nás, takže místní Amwayáci musí alespoň předstírat prodeje koncovým spotřebitelům mimo síť atp. Jak tedy podle testu Dr. Taylora dopadne Amway u nás v ČR?

1. Nekonečné rekrutování
K vybudování byznysu je bezpodmínečně nutné rekrutovat neustále nové členy. Jste jako nováček v byznysu nucen rekrutovat další, kteří budou rekrutovat další a tak pořád dál? Od koho Vám má plynout Váš příjem? Z nepovinně povinných nákupů Vašich downline nebo z prodejů koncovým zákazníkům mimo síť?

Tento bod testu pro Amway jednoznačně platí. Jak Roman Hassmann, tak i některé nižší šarže, jako např. Ladislav Turoň tvrdí, že není třeba nic prodávat, ale je třeba automaticky dělat min. 100 bodů (ideálně ale 200 bodů) měsíčně a „tuto příležitost“ ukazovat dalším, tedy je rekrutovat k tomu, aby také rekrutovali další nakupující. Amway je přitom na českém trhu již cca 22 let a neustále dál a dál její členové rekrutují další a další lidi = nekonečné rekrutování.

2. Povýšení ve firmě
Je Váš postup ve firemní mnohaúrovňové hierarchii závislý na jmenování (jako v normálních obchodních společnostech), nebo na množství Vámi zrekrutovaných a objemu prodejů? Je nutné pro povýšení na vrcholové pozice mít pod sebou stovky až tisíce zrekrutovaných downline?

I tento bod pro Amway jednoznačně platí. Povyšuje se striktně dle obratu. Zároveň, jak už je uvedeno výše, se nevyžaduje a někdy ani nedoporučuje zboží prodávat formou přímého prodeje, tedy známým a zákazníkům mimo síť. Jediné, co tedy pro růst obratu zbývá, tedy je nekonečné rekrutování lidí, kteří pravidelně měsíčně nakupují a verbují další.

3. „Pay to play“ nákupy
Ve snaze vůbec podnikat s MLM firmou nebo obdržet provizi, případně se kvalifikovat na vyšší pozice je vyžadován nákup produktů či služeb při vstupu do MLM, nebo pravidelné měsíční nákupy produktů a služeb. Je od Vás očekáváno, že budete navštěvovat semináře a nakupovat knihy, audio CD a další vzdělávací materiály? Jste odměňován za to, že naverbujete další downline?

Tabulka obratů je neúprosná a kdokoliv klesne s obratem, tomu klesá i příjem. Proto, aby se takový jedinec udržel na svém finančním ohodnocení, může pro něj za určitých okolností být výhodné buď přimět své downline k větším nákupům (v Amway např. nákupy pro charitu), nebo nakoupit větší objem zboží na sklad. Toto je typické nejen pro Amway, ale např. i pro finančně poradenské společnosti, kde si poradci po špatném čtvrtletí raději uzavřou nesmyslně drahou (tedy dobře obodovanou) pojistku sami na sebe, než aby přišli o pozici. Smlouvu pak během krátké doby ruší. Amway má navíc program Fast Track, který v prvním půl roce po zrekrutování nabízí nováčkovi kromě podílu na obratu také odměnu 50EUR za každého, koho dotyčný zrekrutuje. Tím se místo snahy prodat podporuje nekonečné rekrutování.

4. Nejvýše postavení získávají nejvíce na odměnách
Je provize všech úrovní nad Vámi z Vámi prodaného výrobku vyšší, než Vaše? Jsou produkty oproti průměrné ceně na trhu výrazně dražší? Když jsou produkty předražené a nedaří se je tak prodat koncovým zákazníkům na běžném trhu, nezbývá pak jako jediná možnost rekrutovat nové nakupující k tomu, aby bylo možné vůbec něco vydělat?

Tomuto tématu jsme se již věnovali a sami Amwayáci přidali podklady k výdělkům 91 nejvýše postavených kádrů v ČR, kteří si podle stránky Amway-fakta.cz dělí mezi sebe 72% všech vyplacených provizí – http://amwey-business.cz/amway-fakta-o-vydelcich/

V tomto bodě tedy máme jasno hned.

5. Pět nebo více úrovní v kompenzačním plánu
Plán odměn má víc než 5 úrovní, což je v normálních obchodních společnostech zcela zbytečné. Další úrovně navíc jen dále obohacují vrcholek pyramidy. Přehnané množství úrovní je jen dalším znakem toho, že se od účastníka očekává rekrutování nových nakupujících downline, než prodej běžným koncovým zákazníkům. Takováto organizace je uspořádána pouze k přesunu peněz od těch dole nahoru, protože se jedná o uzavřený systém, do kterého až na výjimky nepřichází žádné peníze z venku od koncových zákazníků. Jedná se o pyramidovou hru založenou na produktu. Je kompenzační plán společnosti tak složitý s množstvím všelijakých provizí a bonusů, že není možné jej celý jednoduše vysvětlit jiné osobě?

Zde opět není třeba dlouhého vysvětlování. V Amway hierarchii je přes 30 pozic, tedy cca 7 krát více, než potřebuje běžná efektivně fungující firma zabývající se prodejem. Netřeba upozorňovat, že toto vysoce neefektivní mnohaúrovňové uspořádání živí především ti nejníže postavení povinně/nepovinnými opakovanými nákupy předražených produktů.

Amway selhala v testu Dr. Taylora, může se jednat o pyramidovou hru založenou na produktu.

Zdroje:
http://mlm-thetruth.com/5-stepdo-it-yourselfevaluation/step1-endless-chain1/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *