Amway: Hope and Soap

Žijeme v divné době – prezidentův mluvčí, pan Ovčáček, zuřivě hledá článek novináře Peroutky „Hitler je přítel“, zatímco PRista Amwaye Historik75 zřejmě obdobným způsobem hledá důkaz, o kterém sám mluvil, že video slovenské televize Markýza z našeho článku Amway – Reportáž, která Vám měla zůstat utajena… pojednává o jiném MLM a ne o Amway. Podobně jako veřejnost čeká na objevení článku, který nikdy nevznikl, čekáme i my na onen nezvratný důkaz již několik týdnů…
To, že snaha je to asi marná, naznačuje poslední článek na stránce Amway-fakta, kde Amwayáci vytáhli opravdu těžký kalibr – známého amerického novináře Mikea Wallace a příběh, který se tehdy odehrál, jako obvykle převyprávěli po svém, tedy s vynecháním mnoha důležitých faktů. Jak se tedy skutečně celý příběh počátkem 80. let v USA odehrál?
Amway po několika letech soudů vyhrála spor o svou existenci v USA. Zdálo by se, že tak bylo vše v nejlepším pořádku, ale opak byl pravdou. Začátkem 80. let byla firma souzena a odsouzena v Kanadě za rozsáhlé daňové úniky a dostala v té době rekordní pokutu 25 milionů dolarů. A k tomu ještě ti novináři…
Mike Wallace se totiž rozhodl jeden z dílů svého pořadu 60 Minutes na stanici CBS věnovat i Amway. Celý přepis původní reportáže, která se trefně jmenovala Hope and Soap (Naděje a mýdlo) je ve zdrojích. Jsem vlastně velmi rád, že tuto reportáž Amwayáci na svém webu adorují, protože v ní zazněl i argument, který dříve vyvraceli jako nepravdivý. Bruce Craig, státní návladní Wisconsinu, totiž prošel daňová přiznání členů Amway ve svém státě a zjistil, že po odečtení nákladů v průměru přiznávají ztrátu 918 dolarů ročně…
Mohu ale potvrdit, že tato reportáž byla i tak shledána velmi mírnou. Proč? Pravdu se asi celou nikdy nedozvíme, nicméně necelý rok po reportáži vyšlo najevo, že Amway pana Wallace platí. Tehdy se zúčastnil tleskací akce Amway diamantů a takto o tom informoval americký magazín The Spokesman Review:

The Spokesman Review
zdroj: The Spokesman Review

Ano, pan Wallace byl „zaplaceným hostem.“ Stejně jako američtí prezidenti, nebo některé české hvězdy showbyznysu, nepropagoval Amway z přesvědčení a zadarmo, ale za peníze. Dnes se můžeme jen dohadovat, jestli jeho reportáž o Amway nebyla náhodou tak mírná proto, že dostal zaplaceno vícekrát. A ano, zaplacený novinář je podle Amwayáků vzorem novinářské práce! Amway je na rozdíl od naprosté většiny jejích distributorů opravdu bohatá, kromě dlouholetého dotování prodělečných poboček si v případě mediálního problému může dovolit postupovat takto:

Zároveň televizní stanice CBS se Amway věnovala vícekrát. Tato reportáž už na tomto webu je, ale proč si ji nepřipomenout, když Amwayáci zrovna její pořad 60 Minutes tak oslavují:

Také není pravda, že by se česká média MLM vyhýbala. Samozřejmě, zdrcující reportáž TV Markýza můžeme Slovákům pouze závidět, ale kdo hledá, najde:

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/229129-krize-zene-do-pracovnich-sekt-stale-vice-mladych/
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10318881162-den-d-iv-rada/chat/3603-john-vanhara/
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1148499747-sama-doma/chat/1385/

Bohužel Amway nebyl zatím věnován žádný český investigativní pořad. Z části je to pochopitelné, protože hlavním problémem jsou dnes následovníci Amway modelu v různých finančně poradenských pyramidách, kteří způsobují řádově větší škody a pozornost je tedy věnována hlavně jim.

Zdroje:
https://news.google.com/newspapers?nid=1314&dat=19831013&id=mldWAAAAIBAJ&sjid=6e4DAAAAIBAJ&pg=6905,7154544&hl=en
http://hunza1.tripod.com/amway/60min.html

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.