Výkaz ztrát amerického Amwayáka

Magazín Forbes nám ve svém dubnovém článku odhalil to, co se naprostá většina Amwayáků snaží skrýt, případně překrýt lhaním. Ano, jde o příjmy, respektive ztráty…
Jde o příběh manželského páru Samera a Mariany Mikhailovových. Pana Mikhaila v roce 2004 naverboval do Amway jeho zubař. Přiznal, že se před vstupem zajímal o Amway a našel spoustu negativních ohlasů, nicméně byl svým upline přesvědčen, že se jedná o plané řeči odpadlíků, kteří nedodržovali plán. Pan Mikhail se tedy rozhodl plán dodržovat a byl vzorným Amwayákem. Pravidelně se účastnil veškerých motivačních a školících akcí a k verbování své rodiny neváhal na své náklady létat po celých USA. Když u rodiny pohořel, rozhodl se dokonce verbovat své downline v hypermarketech a na ulici. Víra a odhodlání mu vydrželo až do roku 2011, kdy se díky svému podnikání v Amway dostal k americkému daňovému soudu.
Pan Mikhail byl zároveň velmi solidním fyzioterapeutem a jako zaměstnanec měl v posledních letech příjmy přesahující 150 000 dolarů ročně, tedy příjem, který ho řadí k americké vyšší střední třídě.
Problém je v tom, že obrovské ztráty z Amway podnikání si nechával přidat ke svým nákladům a tím si snižoval základ daně. Proto začalo vyšetřování.
Asi nejlépe situaci pana Mikhaila vystihuje tato tabulka:

tabulka

V kolonce Receipts jsou hrubé příjmy z Amway podnikání a v kolonce Net Loss jsou čisté ztráty.

Pan Mikhail za dobu svého Amway podnikání vykázal kumulovanou čistou ztrátu 192 427 dolarů (3 485 540 korun), což mu samozřejmě významně snížilo daňovou povinnost a proto byl vyšetřován.
Jednou z otázek soudce byla i ta, jestli si manželé dělali nějaké propočty rentability podnikání a jestli existuje nějaký podnikatelský plán. Nic takového však neexistovalo. Manžele byli silně ovlivněni svým upline, který je neustále motivoval a tvrdil, že úspěch už je blízko. Žádný relevantní rozbor čísel však neexistoval. Soud na základě čísel došel k závěru, že se žádný úspěch neblížil a jediným důvodem neustálého přesvědčování manželů byl finanční prospěch jejich upline.
Soud zároveň naznačil, že toto „podnikání“ spíš připomíná nějakou formu koníčku, než opravdový byznys.
Přitom samozřejmě i v USA počítají s tím, že v podnikání budou ztráty, což je při startu podnikání logické, nicméně se mezi normálními podnikateli až tak často nesetkávají s případy, kdy někdo po 6 let jen kumuluje a navyšuje ztrátu, kterou si odečítá z daňového základu svého zaměstnání.
I někteří američtí certifikovaní účetní (CPA) klienty z MLM firem odmítají, protože tito podnikatelé se snaží odečíst z daní naprosto vše, což v případě soudu může zkompromitovat i dotyčného účetního.
Manželé nakonec vyvázli bez pokuty jen proto, že jejich ztrátové účetnictví bylo poměrně pečlivě vedeno.
Bylo by snadné si do tohoto manželského páru lacině kopnout. Ale není to spíš velmi smutný příběh? Schopný a dobře situovaný zaměstnanec během 6 let utopil v Amway téměř 200 000 dolarů (4 miliony korun). Za to si přece mohli plnit sny, objet svět, koupit dům, skvělé auto, chodit do dobrých restaurací….
A místo toho navštěvovali nesmyslné semináře, kde se vždy dověděli pouze to, „že už to brzy přijde a jejich byznys exploduje“, případně která nová Cdčka, knihy a výrobky si mají koupit na sklad.
Přitom jediným výsledkem podnikání s Amway byla obrovská finanční ztráta a opletačky s daňovým soudem…

Zdroje:

http://www.forbes.com/sites/peterjreilly/2014/04/28/tax-court-denies-amway-losses-again/
http://www.ustaxcourt.gov/InOpHistoric/mikhailsummaryguy.sum.WPD.pdf

12 komentářů u “Výkaz ztrát amerického Amwayáka

  1. Amway jsem se věnoval 2 roky a dosáhl jsem necelých 12 % v systému Romana Čížka. Pokud jsem si spočítal náklady za celou dobu – min. 100 000 kč (palivo do auta, opravy, čas, společenské oblečení, semináře, doprava, vstupné, CD, knihy…), tak jsem skutečně byl hodně v mínusu. Je fakt, že mám zkušenost v jednání s lidmi, která se vždycky hodí, ale vyšlo to až příliš draho. Negativum Amway vidím v seminářích, které byly zaměřeny pouze na získávání nových oveček a udržení stávajích lidí v systému (myslím tím manipulaci). V tomhle byznyse vlastně jde o získávání lidí a samospotřebě. Nemůžu si pomoct, ale Amway je dobře promyšlená pyramida, v níž vydělávají skutečně pouze ti nejvyšší. A to, že jsou v některých skupinách sektářské rysy, to bohužel také musím potvrdit. Abych nebyl pouze negativní, tak musím napsat, že jsem byl spokojen s některými výrobky. Ovšem jejich cena je poněkud přemrštěná, i když vám pořád tvrdí, jak je to koncentrované a levné. Přeberte si to jak chcete…

  2. Maťěj

    Přesně tak. Na míň než 12% nevyděláš vůbec nic, a s blbě postavenou skupinou proděláš i na 15%. Naprostá většina na tom podělá právě z důvodu provozních nákladů (Mobil, vstupné a útrata, knihy, kazety, semináře …). Většina se ani nedostane na těch 6-9% a prodělá X deítek tisíc. Ale provoz auta byla tvá volba, vždy se dá jet MHD.

    Kadopádně 99% amwayáků prodělává (oni ani ty výrobky se nevyplatí) a o sektě a manipulaci ani nemluvím.

  3. Matěji, ono to vlastně ani fungovat nemůže. Jejich výrobky jsou předražené už teď, aby zajistily příjem alespoň nejvyšším špičkám. Kdyby měly zajistit příjem i lidem na nejnižších úrovních, byly by totálně neprodejné. To je jednoduše otázka výše obchodní marže.
    Bohužel, lidé, kteří se na Amway (klidně si sem dosaďte třeba DIC a podobná emelemka) dají, ví o podnikání velký kulový, jak se lze dočíst ve zdejších diskusích, kdy Vám například zanícený amwayák bude tvrdit, že coby prodejce na VPP si nemusí hradit důchodové a zdravotní pojištění.
    Chtělo by to na pár amwayáků poslat berňák.

  4. Standa:
    Najdu ti produkty, co jsou levnější, než co kupuješ v supermarketu 😀
    Ale ty budeš pořád mlít o předraženém zboží, že ?
    Vůec pochopení Amway je dost složité a kvůli nízkým nákladům to může dělat kdejaký blb.
    Kvůli tomu, jak je jednoduché něco napsat na internet, to zase může kritizovat kdejaký blb…
    Nejsem zanícený Amwayák. Na tuhle dikusi se chodím už tak akorát jen bavit, co je tu za pitomce. Jak ze strany kritiků, tak i ze strany některých Amwayáků 😀

  5. Jinak si trochu protiřečíš: pochopení AW je složité, ale může ho dělat každý blb. Tomu se v naší branži říká contradictio in adiecto.

    Mno, a že najdeš v AW zboží, které je levnější než v supermarketu? Jo, to já najdu taky, i bez AW.

  6. Standa:
    Ano, když máš pochopit, jak to máš dělat a proč to máš dělat, je to složité. Tady spousta lidí předstírá, že ví o čem to je. A spousta těch naháněčů a fanatiků přece nemůže vědět, jak se to dělá správně, ale dělá to…
    Chirurgii taky může dělat každý, kdo má skalpel… To už je na něm, kolik nadělá škody a užitku… Zamysli se trochu, latináři…
    Na politiku je taky každý expert přece a není tak lehká 😉

    1. No, tak zrovna na tu chirurgii musíš mít jaksi papír, víš? Šest let lékařská fakulta, pak atestace atd. To byl špatný příklad. Nějakou lepší? Třeba o Karkulce?

  7. Standa:
    A k tomu zboží… Prostě tu hulákáš, jak je předražené a najde se mnoho levnějších výrobků, než jsou v supermarketu… Na tuhle tvojí hloupost také existuje něco latinsky?

    1. Co to tady meleš, člověče? Podle tvého tvrzení je tedy v supermarketech všechno zboží nejlevnější? Noooo, to jsi teda Amway moc nepomohl. 😀

      ….téma
      .
      .
      .
      .
      …………………ty

      1. Standa:
        No ty tráááávo 😀 Většina lidí nakupuje v supermaketech… Chápeš? Tak to pro ně asi není předražené. A když některé Amway výrobky jsou cenově stejné, nebo velmi podobné, nejsou tedy předražené… Sorry, že ti to neumím říct latinsky 😀 Chápeš češtinu?

Napsat komentář: Bananas Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *