Amway a saturace trhu

Lidé z MLM včetně Amwayáků se nás snaží přesvědčit, že saturace trhu neexistuje a mnohdy si tento pojem vykládají velmi svérázně. Proč to lidé z MLM dělají? Přiznat potenciálnímu downline saturaci trhu by znamenalo přiznat, že nemá moc šancí uspět a proč by to potom dělal, když šance uspět je mizivá? Proto se v MLM firmách obecně hovoří o opaku a o jedinečné příležitosti uspět.
Ale co je to vlastně ta saturace? Je to stav, kdy je trh produktem nebo službou nasycen. Amwayáci evidentně chápou saturaci v tomto užším smyslu. Dokonce jsem objevil starší práci jednoho českého matematika, kde předpokládá saturaci trhu v momentě, kdy na českém trhu bude působit 200 000 – 300 000 Amwayáků. Z hlediska matematického jeho práci asi není co vytknout. Z pohledu ekonoma je to absolutní nesmysl.
Důležitou součástí ekonomických teorií o saturaci trhu je totiž také kupní síla obyvatel, konkurence a hlavně cena nabízených produktů.
Uveďme si příklad z jiného odvětví. Automobilka Škoda prodá na českém trhu přes 4000 nových aut měsíčně, zatímco několikanásobně dražší vozy Jaguar, Infinity nebo Ferrari jsou v podstatě okrajovou záležitostí a prodeje dosahují maximálně jednotek kusů nových vozů měsíčně.
A teď si představte, že za Vámi přijde obchodní zástupce firmy Jaguar a nabídne Vám, abyste se stali prodejcem těchto vozů s tím, že trh není saturovaný a tedy že je obrovský prostor pro růst prodejů a tím pádem i Vašeho bohatství.
Pravda je, že těchto vozů je u nás velmi málo. Zároveň je ale jeho argument naprosto nesmyslný, protože především vzhledem k ceně, která je několikanásobně (podobně jako u Amway) vyšší, než u jiných aut, je o tato auta jen velmi malý zájem, přestože mohou být v některých ohledech jedinečná a špičková.
O saturaci trhu hovoří také právník Jeff Babener, který se specializuje na zastupování MLM firem u soudů, což je jistě vzhledem k počtu těchto soudních sporů velmi dobrý byznys.
A Babener má částečně pravdu, když pojímá saturaci celosvětově a tvrdí, že MLM firmy se budou šířit dál na nové trhy. To se děje a nelze nic namítat.
Ale co trhy zavedené? Babener dále tvrdí, že je možné srovnávat MLM firmy s úspěchem Mc Donalds franšíz a tedy, že prostoru pro ně je dost. Nicméně toto srovnání kulhá na obě nohy…
Mc Donalds je totiž velmi konkurenceschopný jak z hlediska cen, tak i z hlediska rychlosti a standardů servisu.
V Mc Donalds se totiž můžete najíst už za 20,- a plnohodnotné menu stojí srovnatelné peníze, jako v restauracích. Zároveň obsluha je prakticky okamžitá. Proto je tento koncept tak úspěšný.
Žádnou z těchto výhod ale Amway nemá. Výrobky jsou velmi drahé a širší veřejnosti prakticky neznámé.
Byl by Mc Donalds tak úspěšnou firmou, kdyby jeho cheeseburgery nestály 20,-, ale 200,-?
Jistě teď mnozí namítnou, „že v případě Amway se jedná o koncentráty“. Nenapadá mě však, co ospravedlňuje cenu 600,- za kuchyňskou chňapku například. Je snad také koncentrovaná?
Nebo 8 párů ponožek za 1385,-? Tedy pár za 173,-? Obávám se, že za ty peníze bych si v normálním obchodě nakoupil ponožky do konce života a pokud bych chtěl ušetřit ještě víc, tak za tuto sumu by mi na tržnici nejeden prodejce přenechal půlku svého stánku, přestože uznávám, že kvalita zde by byla zřejmě sporná.
Zároveň si od Babenera půjčím jeden výpočet.
V ČR je na 10 milionů obyvatel cca 25 000 Amwayáků, přestože přesný počet se díky ohromné fluktuaci vlastně nedá přesně určit. V USA, tedy zemi, kde Amway působí nejdéle, je 320 milionů obyvatel a podle odhadů 700 000 – 800 000 Amwayáků.
Jelikož nechci americkým Amwayákům křivdit, použiji horní hranici odhadu, tedy 800 000. Protože je v USA 32 krát více obyvatel, než v ČR, množství amerických Amwayáků vydělíme číslovkou 32.
A výsledek? 25 000 Amwayáků na 10 milionů obyvatel, což je naprosto stejné číslo, jako v ČR.
Je v ČR tedy nějaká možnost růstu a prostor pro vytvoření dalších a dalších diamantů?
Za současného stavu, kdy je pro mnohé Amway synonymem prapodivné konzumně orientované sekty s neskutečně předraženými výrobky, ne. Předpokládalo by to rozsáhlou změnu celého byznys modelu a značné snížení cen na úroveň konkurence, což se samozřejmě očekávat nedá, protože pyramida nad prodejcem/spotřebitelem by hladověla.
Saturace trhu tedy neznamená jen to, že je zde stále dost lidí, kteří Amway výrobky nepoužívají. Znamená také, že zkrátka a jednoduše nejsou konkurenceschopné a z důvodů ceny a vysoce konkurenčního prostředí o ně není zájem, což mimochodem dokazuje i roční obrat firmy v ČR, který je již skoro 10 let téměř stejný.
Ale abychom nekončili pesimisticky, přidám závěrem jedno doporučení Amwayákům. Chcete se stát Diamantem? Nedávno začal působit Amway i v Bulharsku, kde rozhodně ještě trh saturovaný není. Takže naučit se azbuku, naučit se, že české kývnutí ano znamená v Bulharsku ne a šup šup do Bulharska!
Go Diamond!!!

Zdroje:

http://www.mlmlegal.com/saturation.html
http://autoperiskop.cz/statistika/statistiky/

12 komentářů u “Amway a saturace trhu

  1. Tak to je docela nevyhnutelné a jasné, že saturace přijde. Pak bude celkový prodej Amway stagnovat a po té pomalu klesat. Je lliže vé tvrzení, že nezáleží kdy s tím kdo začne. Dokonce na to i existuje jedna matematická simulace v Matlabu, a v grafech je vývoj dobře vidět (saturace tuším 2007-2010). Někde ten pdf soubor i doma mám.

    1. Ahoj Honzo,
      no i když je stagnace trhu jsou firmy, které rostou i lidé, kteří rostou. Takže i když stagnuje trh, tak to umí tak, že stále rostou. Takže buď uvěřím, že to jde a pak najdu cestu nahoru a nebo si řeknu, že to nejde a jdu dělat něco jiného. Takže nasytit trh půjde asi těžko :-)).

      1. Daniel Vašek: Ano, jsou firmy které rostou, ale Amway v ČR už cca od roku 2006 stagnuje…

        Osobně bych nechtěl být „podnikatelem“ ve firmě, která už skoro dekádu neroste.

        1. Ahoj Pepe,

          no jo, ale ono to není jenom o firmě. Když člověk chce tak uspěje i když obor stagnuje o tom to je! Tak se pozná kvalitní obchodník, že i v době recese roste. Třeba nepatrně, ale roste. A to že neroste firma jako celek. To je jen značka nic víc. Je to o tom člověku, který se rozhodne v tomto oboru podnikat. Je to na něm. Společnost je jen strom, který stojí a on šplhá po něm.

          1. Daniel Vašek: „když člověk chce, tak uspěje“, to jistě platí v jiných oborech, ale v MLM je to trochu záludnější. Amway je tak provařený, že osobně neznám nikoho, kdo by do toho vlezl, přestože Vy byste se mohl snažit neskutečně a dřít od rána do večera. A nakonec o Vás ještě v Amway řeknou, že jste neuspěl, protože jste líný. To není pravda. Ti lidé se velmi často snaží opravdu neskutečně, ale vzhledem k pověsti té firmy, předraženosti produktů, atd. do toho v reálu nalákáte jen velmi málo lidí. Vždyť ještě nedávno bylo na stránkách Amway.cz psáno, že mají 28 000 registrovaných členů a teď už je to jen 25 250 cca. Ta firma má vůbec problém udržet stavy, natož růst, kvůli obrovské fluktuaci, která se v žádném jiném odvětví neděje. A to také vysvětluje ta neustálá povýšení. Někdo nastoupí, půl roku kolem sebe trolluje, roste díky svým nákupům a je povyšován, ale pak zjistí, že to nikam nevede, že downline buď vůbec nemá, nebo se mu neustále rozpadá jeho struktura a že na tom prodělává a skončí. No a pak nastoupí někdo další a tak pořád dokola. Např. jen v USA, kde má Amway cca 800 000 registrovaných, se odhaduje, že za posledních 20 let tou firmou prošlo kolem 12 milionů lidí… Je to jen obrovský lidský průtokáč, kde zdrojem peněz není zákazník, ale neustále noví registrovaní, kteří nahrazují ty odpadlé a tak pořád dokola.

      2. Ahoj Danieli

        To máš na mysli jen Amway nebo ekonomiku jako celek ?

        Právě že nasyceno je co se týče počtu uživatelů. Ale enormní počet VPA přichází i odchází každý rok (počet opravdu enormní vůči jakému koliv jinému podnikání). Jistě že jde stoupat i klesat jako jednotlivec, ale uchytíse právě ty nejdrzejší povyhy co maj na ty praktiky žaludek. Naprostí většina (přez 99%) VPA přitom bude prodělávat a celová skupina cca 25000 VPA také razantně prodělává, kdyby se to sesumovalo. Navíc co až bude počet VPA klesat (užpomalu klesá). Bát někde nahoře vůbec není záruka jistoty, jak se tvrdí v plánech. Je to ještě víc nejisté, než důchod od státu (který teda stejně nebude). Když přijde krize, tak nejvíc to odnese právě dražší luxusní zboží (což Amway je), bez ohledu na to že je kvalitní.

  2. Těch 25000 v ČR to by také velmi dobře vycházelo. Tuším že je to okolo 20 000, tak to bylo někdy k r. 2005, saturace už relativně blízko. Procento lidí v AM bude dost záviset na průměrném platu (a ten je v USA vyšší), i na tom jak nechutné praktiky sekty zamezí zákon (ve světě bylo mnoho soudů vč. USA, GB, u nás nic). Celkem tedy v ČR je 0,2-0,25% v Amway. V Británii už pocopili o co jde a vliv měl i zásah institucí, tam je procento nižší než u nás.

  3. Mně se nejvíc líbí, že aby člověk uspěl, tak musí zlanařit pod sebe ovce, ty ovce musí poctivě přitáhnout další ovce, ty zase další a teprve pak se teprve ten nahoře dostane do zisku. Čili asi osmdesát ovcí musí makat, ale na seminářích se člověku cpe, že jenom on je strůjcem svého osudu… Sorry, ale být ředitelem ve firmě a nemít pod kontrolou své zaměstnance, tak to moc daleko nedotáhnu.

    1. A když jsou amwayáci konfrontováni s prokazatelnymi fakty, což jsou celkem vyplácené provize, tak najednou úplně otočí a tvrdi, že skoro všichni amwayáci jsou vlastně jenom obyčejní kupující a byznys dela par desitek lidi, protoze vic jich to neužíví

  4. Saturace trhu ne, spis bych to videl na kolektivni imunitu po dlouholetem promorovani. Pak po dosazeni saturace reprodukcni cislo kleda.

    Ten Amway virus se take docela siri, uz od 90. let v CR, v USA podstatne drive. Horsi je, ze se siri ne jen pri osobnim setkani, ale i prez telefon. Nastesti ale reprodukcni cislo neni uz tak velke. jako v 90. letech. Presnou hodnotu nevim, ale doufejme, ze aspon trochu mene nez 1, to pred 20 lety bylo urcite vyssi. Stale vetsi procento lidi ma po skusenosti s timto virem protilatky.

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *