FTC vs. Herbalife – poučíme se?

Několik let trvající bitva mezi aktivistickým investorem Billem Ackmanem a multilevelovou pyramidální firmou Herbalife včera rozhodnutím FTC v podstatě skončila. Výsledek je kompromisem, na kterém Ackman a jeho investiční fond nejspíše prodělá, protože nedosáhl okamžitého zákazu fungování společnosti Herbalife, zároveň ale firmu Herbalife, pokud se začne chovat dle rozhodnutí Federální obchodní komisí (FTC), čeká pravděpodobně pomalá smrt, pokud nebude schopná ustoupit z fungování na principech MLM, a tedy dramaticky nezmění svůj obchodní model v USA.

Firma Herbalife musí zaplatit pokutu 200 milionů dolarů za klamání svých členů a zákazníků. Zároveň rozhodnutím FTC musí provést velké změny ve svém fungování tak, aby byla firma schopná prokázat, že její produkty jsou prodávány koncovým zákazníkům, kteří zároveň nejsou distributory společnosti.

Rozhodnutí FTC nutí firmu Herbalife k tomu, aby odměňovala své členy za prodej zboží koncovým zákazníkům a ne za to, že rekrutují další členy. Firma Herbalife bude muset být schopna účtenkami a dalšími metodami prokázat, že její zboží se prodává koncovým zákazníkům. Cílem je, aby takto společnost Herbalife dokázala, že má skutečnou bázi zákazníků a ne že její zboží se neprodává jen v rámci pyramidy namotivovaných členů s vidinou ohromných zisků.

Bill Ackman předpokládá, že toto společnost Herbalife nebude schopna prokázat, protože dle jeho obvinění se naprostá většina Herbalife produktů prodává jen v rámci sítě MLM distributorů a prodeje koncovým zákazníkům mimo síť jsou kvůli levnější konkurenci a vysoké ceně Herbalife produktů ojedinělé.

Rozhodnutím se dále zakazuje firmě Herbalife přehánět potenciální příjmy svých distributorů a také  tvrzení, že s pomocí firmy Herbalife budou distributoři schopni ukončit svůj běžný pracovní poměr a žít pohádkovým životem podnikatele.

FTC dále tvrdí, že Herbalife nenabízí svým členům životaschopnou podnikatelskou příležitost a namísto toho podporuje rekrutování dalších členů, kteří živí Herbalife svými velkoobchodními nákupy. Komise tvrdí, že naprostá většina distributorů nevydělá vůbec nic, nebo jen velmi málo peněz s tím, že značné procento z nich na svém Herbalife podnikání prodělává.

Co dodat na závěr? Pevně věříme, že toto zásadní rozhodnutí neunikne českým regulátorům. MLM podnikání vzniklo v USA, kde také funguje nejdéle, a proto bychom měli pečlivě studovat tamní regulace a aplikovat je také u nás. S brzkým zavedením elektronické evidence tržeb se nabízí mimořádná a velmi jednoduchá možnost, jak zjistit, jestli Amway, Herbalife a další jsou regulérní prodejci zboží, anebo pyramidové hry založené na produktu. Pokud by takové pozorování vedlo k tomu, že drtivá většina zboží se prodá jen mezi distributory a ne koncovým klientům, měly by naše orgány zasáhnout podobně, jako zasáhly ty americké v případě pyramidové hry s energetickými nápoji Veema, kdy se přes 80% drinků prodalo v rámci pyramidy a poptávka zvenčí prakticky neexistovala.

Zdroj:
http://www.wsj.com/articles/ackman-dealt-blow-as-herbalife-settles-with-ftc-1468623989

25 komentářů k článku "FTC vs. Herbalife – poučíme se?"

  1. Další MLM dostalo ránu do zátylku od FTC:

    https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2019/10/multi-level-marketer-advocare-will-pay-150-million-settle-ftc?fbclid=IwAR3x0eY-aM0dbHq6Qi3u6tkKdSJleTXWl40Uv6zZ7rkztswAvNy44K1u_sw

    Už na jaře ze dne na den přestali fungovat jako MLM. Z diamantů byli najednou pár tahy pera opět jen obyčejní distributoři. Navíc firma musí zaplatit 150 milionů dolarů a nesmí fungovat jako MLM. Obchodní model je tedy SLM, každý může i nadále prodávat výrobky, avšak ne distributorům, ale koncovým zákazníkům.

    A je tady jedna novinka. FTC jde i po nejvýše postavených distributorech. Někteří už se dohodli, že zaplatí 4 miliony dolarů a teď prodávají svůj majetek, aby na to měli a už nesmějí podnikat v MLM. S několika dalšími diamanty se FTC ještě dohaduje. Kdyby se nedohodli, proběhne soud.

    Firma Advocare byla klasické MLM, prodávala neregulované doplňky stravy a energetické drinky. FTC si na firmu došlápla především proto, že někteří distributoři si nedávali pozor na ústa a veřejně na internetu tvrdili to, co tvrdí příznivci každého MLM, že je to cesta k neomezenému příjmu – že příležitost je neomezená, stačí jen makat a budete nekonečně bohatí.

    Škoda jen, že FTC nemůže působit i u nás. To by někteří MLM pisálci nestačili mazat své weby…:-)

    • Tohle zasáhlo přes 100 000 distributorů. Prostě jim firma z ničeho nic poslala na jaře mail, že končí s MLM. Až teď je ale zřejmé, proč to firma udělala.

      Někteří pasáčci na nic nečekali a rovnou utekli do jiných MLM. Nejvíc jich šlo do nových MLM firem, které se zabývají v podstatě prodejem drog. V mnoha státech USA je teď legalizovaná marihuana a její produkty, a vzniká tak spousta nových MLM, které tyto výrobky prodávají.

      A když o sobě MLM firmy píšou, že fungují jako mafie, tak v prodeji drog tohle know how jistě dobře uplatní.

  2. MLM firmy jsou opravdu šaškárna. Jejich americká asociace DSA každý rok reportuje, kolik je v USA MLM podnikatelů. A vypadá to, že v Americe asi opravdu řádí ufoni a unášejí lidi a především pak MLM podnikatele. V roce 2017 asociace tvrdila, že v USA je 18 000 000 MLM podnikatelů.

    A v roce 2018?

    Najednou jich je jenom 6 000 000. Z roku na rok zmizelo 67% MLM podnikatelů, tvrdí DSA.

    Jak je to možné? Poté, co proběhlo několik soudů s MLM firmami, jako Herbalife, Vemma, Advocare a nejnověji s firmou Nerium/Neria (nebo jak, pořád se přejmenovávají…:-)), tak se všichni MLM šéfové opravdu bojí a masově dělají (na papíře) z MLM podnikatelů registrované zákazníky, kteří vlastně vůbec nechtějí podnikat, ale jenom si tak nakupují.

    FTC už MLM firmám přestává baštit, že mají zákazníky mimo MLM síť. Nemají, nejlepšími zákazníky MLM firem jsou sami distributoři, a tak je zkrátka potřeba zabránit dalším soudům a z distributorů na spodku pyramid teď masově dělají zákazníky… 🙂

    • Dle mé zkušenosti jsme v Amway kupovali 80% věcí pro „vlastní potřebu“, tj. že jsem si kupovali drahé věci, které by nás normálně ani nenapadlo koupit, prostě hovadiny.

      Prodejných bylo 10 maximálně 15 věcí.

      Co jsme si např. kupovali pro sebe: bezbarvý lesk na rty (i pro chlapy) za 500,- Kč místo loje na rty v zimním období….. No a když si to někdo nekoupil , tak se s nám ten hlavní prostě nebavil, manipulace jak prase.

      Když přišlo na trh něco nového tak se kolem toho udělal na semináři pořádný humbuk a hodinu se propagovalo jak se to super věc a jak je to dobré kupovat. A takto z nás ty peníze pomalu a postupně vytahovaly. V psychologii se tomu říká salámová metoda.

      Jo a nikdo ale vůbec nikdo tam neleze kvůli tomu, že by si zlevnil, resp. že by ušetřil na svých nákupech, tj. nikdo se neregisturuje jako zákazník!!!! Všichni jsou pomatení tím jak budou bohatí.

  3. Před více než 20 lety razantně distributoři srovnávali Amway s velkoobchodem Makro a jiné. Slibovali stejné, ne-li menší ceny pro zákazníky. Plus cash back ve formě bodů. Jaká je realita dneska? Co se splnilo z jejich slibů.??? Ať si každý odpoví sám.

    • Dodnes ti mentálové srovnávají Amway s Makrem, když se snaží zpochybnit čísla, která ukazují, že většina amwayáků nevydělá nic
      Průměrná útratu na registrovaného zákazníka makra je sice asi desetkrát vyssi nez u amwayáků, ale ani to samozrejme nestačí, aby se tím někdo uživil, takže z toho ti retardi vyvodili, že když funguje Makro a podnikatelé, kteří tam nakupuji, je super výhodné delat i Amway

  4. Tak tohle mě dostalo – zřejmě i díky prolézání stránek o Amway na mě vylezla reklama na tohle – https://www.prijemextra.cz/skrivanova86 – a já nemůžu uvěřit , že Herbalife stále prodává svoje produkty a někdo může vstoupit do jejich byznysu – ale co, dokud to těm nahoře sype, proč by si nechali jejich rentu likvidovat, každopádně pro mě byly tyto stránky příjemným připomenutím historického období našich dějin…:-D

    • Dival jsem se na ty stranky od toho distributora herbalife a normalne jsem poprskal smichy monitor oni tam maji normalne vyberove rizeni na prijmuti do herbalife hahahaha no to je prdel,to nevymyslis!!!!Ta distributorka je rada,ze ji vubec nekdo prijde na ty idiotske herbajlisticke seminare a ona dela jeste vyberove rizeni!!!!No to je prdel k popukani.Asi te Skrivanove zavolam a zeptam se ji kolik kol maji ty jeji pohovory.

      • Pokud vím, tak předchůdce tady paní, nějaký diamant, se oběsil…

        To s těmi „výběrovými řízeními“ dělají Amwayáci taky. Je to finta a má to na tebe psychologicky působit tak, jakože neberou každého. A je možné, že opravdu neberou každého, protože těch bývalých Amwayáků, co byli podvedeni, je docela dost a někteří dělali videa na youtube, jiní psali články, takže je možné, že mají Amwayáci bobky z toho a opravdu hledají jen poslušné ovečky a když by někdo při rozhovoru ukázal příliš mnoho inteligence, nezávislosti a kritického myšlení, raději ho nevezmou, protože prodat startovací balíček, mít z toho pár korun a za měsíc o sobě číst články na internetu, z toho už někteří Amwayáci nejspíš vyrostli…

        Ne každý diamant o sobě chce číst, že používá rtěnku, protože Amway nemá v nabídce jelení lůj… 🙂

      • Tak distributorka asi jenom vyplní přihlášku, objednává zboží a platí kdejaký pitchoviny, ale všechno ostatní už dělá program – chudák v tom bude nevinně a dost pochybuju, že bude rozhodovat o něčím přijetí – prostě bude mít jasný podmínky shora, že když nebude registrovat, nebude mít provize a vydělá si hovno…
        Ale bohužel nevím, jaké jsou přesně provize u Herbalife – pokusím se něco vyzjistit a pak to sem dám, jestli se zadaří , protože i mě zajímá, jestli víc lidí prodělá u Amway nebo u nich…:-)

        • Tady je pěkné srovnání mnoha MLM společností a kolik účastníků v nich prodělává:

          https://maketimeonline.com/mlm-income-disclosure-statements

          Zatímco některé MLM jsou dost „férové“, takže tam prodělává třeba jen 80% procent zúčastněných, Amway a Herbalife jsou na tom dost podobně. V Amway prodělává 96.06% zúčastněných a v Herbalife 97.36%.

          Je také zajímavé, jak se tohle „odvětví“ chová jako celek. Dvě třetiny těch firem ani nepublikují povinné přehledy o příjmech členů. Ale to se dá samozřejmě čekat, když celé to odvětví je jeden velký podvod.

          • Dík za skvělý článek, který je hodně zajímavý, nicméně pouze potvrzující fakt, který je jasný už dávno – na MLM se vydělat veskrze nedá a to opravdu na žádném… Protože ta ohromná čísla o pouhých 97 procentech prodělávajících nezahrnují další procenta nevydělávajících a taky mi řekni, co si mám myslet o člověku, který si koupí třeba eSpring s montážní sadou za 37 tisíc, ale jelikož je na vrcholu pyramidy a systém mu tu částku poslal za přilákání stovek prodělávajících chudáků do systému, tak opticky nula od nuly pošla, jenomže když ty prachy použil na pitchovinu, místo aby si je opravdu užil?

            To samé platí vlastně o všech výrobcích Amway, ale když si třeba vezmu špagety, vůně, zubní pasty, tak se jich aspoň najím, navoním, vyčistím hubu a prodělek není tak velký, ale eSpring a různé jiné výživové doplňky prostě musím odepsat jako čistou ztrátu, protože tyhle věci jsou fakt na hovno a k ničemu jinýmu nejsou. Zkrátka mě zajímá výdělek až po zaplacení všech těchto dobrovolně-povinných nákupů a to se pak obávám, že bude vydělávat jenom Hasmann a pár jemu blízkých…:-)
            Také by mě zajímalo, proč zatím není v nabídce oficiálních stránek Amway čistička vzduchu Amtosphere sky – kór když podle této prodejkyně na Bazoši je vhodný i pro odstranění koronaviru – nevíš o tom něco? https://dum.bazos.cz/inzerat/119008529/nejvykonnejsi-cisticka-vzduchu-atmosphere-sky.php

            • Tak to je hustý. Údajně to bylo testováno na koronavirus SARS, což si tedy nejsem moc jistý, protože to je SARS z roku 2002, který pak sám vymizel. Tak by mě zajímalo, jak to testovali, když tehdy ještě žádný Sky Atmosphere neexistoval.

              Taky koronavirus SARS není to, co nám tu teď způsobilo tu pandemii, i když je to stejná skupina virů.

              Taky není nejlepší, podle testů je ten jejich výrobek průměrný a jsou podstatně levnější a lepší stroje. Jenže za ně nejsou body….

              Navíc je to dost zavádějící reklama, protože klidně to ten virus může filtrovat ze vzduchu, ale ty kapénky také ulpívají na všech možných površích, klikách atd., takže ok, máš čistý vzduch a pak si dáš prst do pusy, nebo si promneš oči. A je to, a žádný filtr ti nepomůže.

              Paní to mimochodem asi vozí z Polska nebo ze zemí, kde se to prodává.

              A zase jsme u toho, budeš dávat 30k za něco, co se objevilo na bazoši a někdo to dotáhl kdo ví odkud. A co servis, náhradní díly, záruka?

              Když se něco posere, tak pak akorát zjistíš, že už paní Amway dávno nedělá a co pak, budeš hledat Amwayáky, abys koupil filtr, každý jeden z nich ti bude vykládat pohádky o byznysu atd…

              Proč by tohle někdo chtěl absolvovat? Když si můžeš koupit čističku třeba za 10k a sehnat na to servis a filtry v každém obchodě.

              Ale jestli má někdo rád dobrodružství a vyhazovat peníze z okna mu nevadí, tak je to pak nabídka pro něj….

              • Antišmejd

                Test

              • Antišmejd

                Sorry, nejde mi sem poslat adekvátní reakce, tak snad příště…

              • Odkazy musíš vkládat po jednom. Když je jich v příspěvku víc, nezveřejní se to.

                To by mě zajímalo. Já našel jen jeden objektivní test. A tam vyšel Sky Atmosphere jako slušný výrobek. Umístil se v té lepší polovině, nicméně, jak je u Amway zvykem, sráží ho cena. Byl to zdaleka nejdražší výrobek a některé kvalitativně srovnatelné přístroje byly i několikrát levnější.

                Možná existují i jiné testy, ale to, že to chválí Amwayák, to není relevantní, když třeba jejich opalovací krém byl nejhorší v D-testu, tak oni to nepřiznají, ale řeknou, že je špatný D-test… 🙂

                Proto také nemají moc rádi, když jejich výrobky testuje někdo nezávislý, protože to většinou nedopadne tak, jak oni potřebují.

                Potřebují ti to okecat, abys to koupil, nic jiného. Anebo dělají různé čáryfuk testy, že něčím pokapou zubní pastu a ono to něco dělá, nebo nedělá:

                https://www.youtube.com/watch?v=Wpt8keTZmDw

                Ani nevím, co to má jako dokazovat, ale asi to má ospravedlnit tu desetinásobnou cenu proti konkurenci. A to, že v té pastě jsou barviva z uhelného dehtu, to raději zamlčí… 🙂

  5. Hmm, tak to bude asi důvod, proč mi to nešlo – dovolím si tedy vše poslat ještě jednou rozděleně v úplně nové větvi a jestli se ti chce, odpověz – tady reaguju pouze na tento příspěvek a test pasty – ano, amwayáci mluví vždycky slepě o kvalitě svých výrobků, ale revelantní důkazy od nich neslyšíš. Ale já už si nějak zvykl, že když jim jejich guru řekne, že po této pastě budou srát svěží a chutná hovna, tak je budou žrát a ještě u toho mlaskat, takže nemá cenu jim cokoliv logicky rozmlouvat…

  6. Odpověď na první reakci a doufám, že v tom nebude bordel…
    Tady je další, která tvrdí to samé – https://ostatni.bazos.cz/inzerat/117218893/cisticka-vzduchu-atmosphere-sky.php

      • A tady je oficiální stanovisko Amway – bohužel mi nejde vložit tato adresa – ale jak se dalo čekat, zadržení viru svojí čističkou nevylučují, ale ani nezaručují, takže se plně zbavili odpovědnosti a kvalita čističky zůstala levitující kdesi v meziprostoru ve stejném duchu jako většina jejich výrobků a ve své podstatě říkají – sice se může stát (víceméně omylem) , že vám naše produkty uleví a to nejspíš především jenom kvůli placebo efektu, ale my vlastně nic neslibujeme, takže po nás nemůžete chtít, abychom za cokoliv nesli následky po vašem neúspěchu…:-)

        Jinak koronavirus asi potkalo daleko víc lidí, než jaký je počet oficiálně nemocných , ale jejich imunita zkrátka dokázala s virem zatočit stejně, jako se to děje při běžných nemocech, takže bych viděl účinnou ochranu jako velice spornou – jsem zvědavý, co se stane po postupném uvolňování opatření jak u nás, tak i ve světě a jestli začne počet nakažených klesat, tak vše vypadá jenom na běžnou vlnu, která si vybere své oběti a zmizí bez objasnitelného důvodu. Ale vláda a se pochopitelně přes záda plácat bude, to je jasný za každé okolnosti.

        Ale zpátky k Atmosphere Sky – pokud člověk vezme údaje od Amway a porovná je s velikostí viru, musí logicky dojít k zachycení viru ze vzduchu, tak proč se tím Amway na svých stránkách nechlubí a nevyužije je k bombastické reklamě???

        Protože se chovají jak šmejdi na předváděčce – šméčka prodávají jako kvalitní výrobky za přemrštěné ceny a v žádném případě si nepřejí, aby se někdo na státní úrovni v jejich byznysu vrtal – proto jsou na zodpovědné rovině mlčenliví a zaměří se pouze na obecné a nicneříkající fráze typu, nejlepší, největší, nejprogresivnější a bla, bla, bla…

        A ještě k Herbalife – před 25 lety jsem byl na semináři a fakt hodně podobný s Amway – prachy, zdraví, zábava – tenkrát ani rakovina nebyl problém, takže by mě zajímalo, kolik lidí se vydalo touto cestou a odmítlo klasickou léčbu – a přesto jsou furt tady – proto je mi jasný, že Amway tu bude taky furt – stát s tím nic neudělá, ale nevím, jestli to je dobře, nebo špatně… Ale aspoň se tu můžeme bavit…:-D

        • Ta adresa je amway global com a přihoď do vyhledávače otázky a odpovědi na koronavir, ono už ti to jejich stanovisko najde – ale mně sem ten odkaz nejde vložit, i když ho dám samostatně…

          • Antišmejde, vždyť tohle už musí být každému, kdo má mozek mezi ušima, jasné. Ani na to nemusím koukat a vím, že čistička vzduchu za desítky tisíc je Amway blbost na druhou, když si za zlomek ceny můžu pořídit generátor ozonu, který zabije koronavirus nejen ve vzduchu, ale i kapénky, které zůstanou na nábytku atp.

            Generátory ozonu používají české dráhy a mnoho dalších dopravců a jak mám info od známých, tak i policie a armáda.

            Oni jsou to v Amway vůbec kašpaři, když někde v Malajsii dali úřadům 150 čističek vzduchu. Na jednu stranu fajn, že něčím přispějí, ale to je asi taková blbost, jako kdyby ti řeka vytopila barák a někdo ti dal Amway vitamíny nebo Amway rtěnku.

            • Tak s tím ozónem to je taky na zvážení – pokud jsem rozhodnutý žít ve sterilním prostředí, je generátor ozónu asi dobrá volba, ale pokud se nevrátí morová epidemie, proti chřipce ho používat nebudu… V tom případě je možná lepší Atmosphere Sky, protože sice nepomůže, ale ani neuškodí a produkovat v místnosti ozón…? Sice se drží na zemi, ale…

              Ale jak jsem už kdysi řekl, já nehodlám bránit tělu v imunitní odpovědi na přirozené podněty, protože se bojím, že sice dnes zvolím jednodušší cestu bez námahy a bez rizika, ale tahle metoda se mi časem vymstí – protože odjakživa platí, že těžko na cvičišti = lehko na bojišti, ale jestli to má někdo jinak, kecat mu do toho nemůžu…

              A co mě nejvíc dojalo v tom daru, že se uváděla především jeho cena v přepočtu asi pěti milionu korun za 150 čističek – sice dar měl asi tak desetinovou hodnotu, ale opticky vypadal daleko lépe – prostě šmejdský styl jako ve všem od Amway, protože kdyby měli dát skutečnou finanční kompenzaci, asi by se hodně kroutili…:-)

              • Ozon se určitě používá jinak než čistička vzduchu a v té místnosti bys být neměl, resp. těm borcům z celní správy, se kterými jsem se o tom bavil, to dělají v kanclu přes noc. Prý to tam ráno „voní“ jako na louce po intenzivní bouřce. A hned větrají.

                Ale to je o tom, co chceš. Jestli se chceš bránit před koronavirem, lepší způsob asi není a ty generátory ozonu začínají na ceně desetkrát nižší, než nějaká Amway čistička. Dokážeš si představit, jaká by to byla aféra, kdyby místo generátorů ozonu koupili úřady čističky od Amway? Desetkrát dražší a méně účinné řešení, to by byl skandál jak má být, o tom, jak státní správa plýtvá prostředky daňových poplatníků.

                Ale tu čističku vzduchu za určitých okolností chápu. Třeba jedna platina bydlí v poli za Prostějovem. Víš kolik tam musí spolykat prachu z těch polí, když jsou teď ty sucha? To chudákovi nezbyde, než si to ve „svém vlastním obchodě“ koupit…:-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *