FTC vs. Herbalife – poučíme se?

Několik let trvající bitva mezi aktivistickým investorem Billem Ackmanem a multilevelovou pyramidální firmou Herbalife včera rozhodnutím FTC v podstatě skončila. Výsledek je kompromisem, na kterém Ackman a jeho investiční fond nejspíše prodělá, protože nedosáhl okamžitého zákazu fungování společnosti Herbalife, zároveň ale firmu Herbalife, pokud se začne chovat dle rozhodnutí Federální obchodní komisí (FTC), čeká pravděpodobně pomalá smrt, pokud nebude schopná ustoupit z fungování na principech MLM, a tedy dramaticky nezmění svůj obchodní model v USA.

Firma Herbalife musí zaplatit pokutu 200 milionů dolarů za klamání svých členů a zákazníků. Zároveň rozhodnutím FTC musí provést velké změny ve svém fungování tak, aby byla firma schopná prokázat, že její produkty jsou prodávány koncovým zákazníkům, kteří zároveň nejsou distributory společnosti.

Rozhodnutí FTC nutí firmu Herbalife k tomu, aby odměňovala své členy za prodej zboží koncovým zákazníkům a ne za to, že rekrutují další členy. Firma Herbalife bude muset být schopna účtenkami a dalšími metodami prokázat, že její zboží se prodává koncovým zákazníkům. Cílem je, aby takto společnost Herbalife dokázala, že má skutečnou bázi zákazníků a ne že její zboží se neprodává jen v rámci pyramidy namotivovaných členů s vidinou ohromných zisků.

Bill Ackman předpokládá, že toto společnost Herbalife nebude schopna prokázat, protože dle jeho obvinění se naprostá většina Herbalife produktů prodává jen v rámci sítě MLM distributorů a prodeje koncovým zákazníkům mimo síť jsou kvůli levnější konkurenci a vysoké ceně Herbalife produktů ojedinělé.

Rozhodnutím se dále zakazuje firmě Herbalife přehánět potenciální příjmy svých distributorů a také  tvrzení, že s pomocí firmy Herbalife budou distributoři schopni ukončit svůj běžný pracovní poměr a žít pohádkovým životem podnikatele.

FTC dále tvrdí, že Herbalife nenabízí svým členům životaschopnou podnikatelskou příležitost a namísto toho podporuje rekrutování dalších členů, kteří živí Herbalife svými velkoobchodními nákupy. Komise tvrdí, že naprostá většina distributorů nevydělá vůbec nic, nebo jen velmi málo peněz s tím, že značné procento z nich na svém Herbalife podnikání prodělává.

Co dodat na závěr? Pevně věříme, že toto zásadní rozhodnutí neunikne českým regulátorům. MLM podnikání vzniklo v USA, kde také funguje nejdéle, a proto bychom měli pečlivě studovat tamní regulace a aplikovat je také u nás. S brzkým zavedením elektronické evidence tržeb se nabízí mimořádná a velmi jednoduchá možnost, jak zjistit, jestli Amway, Herbalife a další jsou regulérní prodejci zboží, anebo pyramidové hry založené na produktu. Pokud by takové pozorování vedlo k tomu, že drtivá většina zboží se prodá jen mezi distributory a ne koncovým klientům, měly by naše orgány zasáhnout podobně, jako zasáhly ty americké v případě pyramidové hry s energetickými nápoji Veema, kdy se přes 80% drinků prodalo v rámci pyramidy a poptávka zvenčí prakticky neexistovala.

Zdroj:
http://www.wsj.com/articles/ackman-dealt-blow-as-herbalife-settles-with-ftc-1468623989

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *